fredag 2 juli 2010

Växternas hemliga liv

Inte så mycket har hänt med min Shanghairesa så jag tar tillfället i akt att göra en annan "resa" och berätta vad som händer närmare hemmet dvs i koloniträdgården.

Vem kunde ana vad som dolde sig i de stora blåklockornas inre? Blomman i sig föll på intresseskalan då jag genom kameralinsen gjorde en färd ner i klockans botten och upptäckte några insekter.

Av någon anledning föll just denna blomma dessa insekter i smaken. Som synes störde jag dem i deras älskog där i botten av blomgrottan. Stackare! Jag vände och vred på på blomman för att få bästa bilden (som om de inte var omskakade redan). OBS! Klicka på bilderna för närmare studier.

Inte bara ett par utan rena ormgropen i vissa blommor! Undrade dock lite över det ojämna antalet i en blomma...


På mig verkade de stundtals nästan berusade av allt pollen som for runt efter parens framfart. Överallt var det pollen - på insidan av klockan och på de rumlande paren. Ett sånt skådespel!

Inga kommentarer: